userad91
Boks reklamowy

"Zakopianka" z Rabki do Nowego Targu w 2020 roku?

Rada powiatu nowotarskiego wystosowała do rządu, parlamentarzystów i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad apel w sprawie budowy odcinka zakopianki od Rabki do Nowego Targu. Apel jest wynikiem zarzutu strony rządowej, że o odcinek Zakopianki z Rabki do Nowego Targu nikt się upomina. 

Apel, którego treść odczytał na ostatniej sesji Rady Miasta Nowy Targ przewodniczący Andrzej Rajski to wynik sugestii ministra Andrzeja Adamczyka, z której miało jasno wynikać, że Zakopianka od Rabki do Nowego Targu nie jest brana pod uwagę, bo nikt się o to nie upomina. Radni więc w przyjętej jednogłośnie rezolucji domagają się budowy odcinka Zakopianki z Rabki do Nowego Targu podkreślając, że zagubiony i najważniejszy odcinek - nowotarski, winien być ukończony mniej więcej w chwili, kiedy oddana zostanie do użytku Zakopianka na docinku: Lubień-Rabka Zdrój (2018) i tunelowy odcinek w Chabówce w 2020 roku. 

"Pożądanym zatem i celowym byłoby najpóźniej w roku 2018 rozpocząć budowę kolejnego odcinka, by zakończyć go również do 2020 roku. W ten sposób rozwiązany mielibyśmy problem dostępności komunikacyjnej Podhala” - czytamy w apelu Rady Miasta Nowy Targ. Presja jakiej dotąd nie miał minister infrastruktury i budownictwa w rządzie Beaty Szydło, Andrzej Adamczyk już jest. Na dodatek to nie pierwsze wystąpienie władz samorządowych i administracji rządowej w tej sprawie. 

Przewodniczący Rady Miasta Nowy Targ - Andrzej Rajski | fot. Zbigniew Krauzowicz

Wcześniej sprawę odcinka Zakopianki z Rabki do Nowego Targu monitowali parlamentarzyści. Efekt tego taki, że chociaż przyjęto za pewnik rozwiązanie, w którym kluczem jest zmodernizowana Zakopianka do Nowego Targu i promieniste połączenie dróg z Zakopanem, to w efekcie zamiast kluczowego prostego odcinka łączącego Zakopiankę na całej długości, wywalczono tylko tzw. węzeł Poroniński, który bez wdrożenie rozwiązania z rozbudową Zakopianki do Stolicy Podhala nie rozwiązuje sprawy korków na głównej arterii komunikacyjnej Podtatrza. Nikt nie neguje potrzeby budowy węzła w Poroninie, ale wszyscy wiedzą, że barani skok z Rabki do Poronina to wynik starań parlamentarzystów ubiegłej kadencji, tj.: posła PO: Andrzeja Guta-Mostowego (Zakopane) i Senatora Stanisława Hodorowicza (Bukowina Tatrzańska - Skawa). Obaj wprawdzie mocno zapewniali nowotarżan, że o nowoczesną Zakopiankę do "Miasta" walczą, ale wywalczyli tylko tyle, ile akurat potrzeba z lokalnego punktu widzenia gazdom żyjącym z turystyki w powiecie tatrzańskim.

Najstarsza parlamentarnym stażem w powiecie nowotarskim posłanka PiS Anna Paluch temat Zakopianki pilotuje od wielu kadencji. Skutek tylko taki, że w styczniu 2015 roku głośno poinformowała, że rząd PO-PSL odstępuje od budowy dwujezdniowej drogi Rabka Zdrój-Nowy Targ w ciągu DK nr 47. Posłanka w swoim słynnym wystąpieniu do wójtów, burmistrzów oraz starostów wyrażała zaniepokojenie faktem, że ten odcinek nie znajduje się ani w projektach rządowych ani też na liście zadań do realizacji w razie pozyskania środków.

Interpelacje i zapytania w tej sprawie słał również inny poseł koalicji Zjednoczonej Prawicy, Edward Siarka z Solidarnej Polski. W archiwum sejmowym ślad po owych wystąpieniach sięga poprzedniej kadencji tj. lipca 2015. Teraz poseł koncentruje się na źródłach energii odnawialnej, jakby zapominając, że bez udrożnienia odcinka Zakopianki od Krakowa do Nowego Targu korki nigdy nie ustaną.
Administracja rządowa, której organem jest powiat nowotarski ostatni raz w sprawie Zakopianki głos zabierał w 2011 roku śląc rezolucję do rządu w sprawie budowy odcinka Rabka - Nowy Targ i udrożnienia wielu innych dróg dojazdowych w powiecie nowotarskim. 
W Biurze Rady w Starostwie znaleziono nawet rezolucję z 27.01.2011 roku, w której Rada Powiatu Nowotarskiego pod przewodnictwem Jana Krzaka domagała się budowy Zakopianki.

Komunikacyjne problemy Podhala dają o sobie znać przy każdym długim weekendzie, zmianie turnusu w sezonie letnim i zimowym, czy choćby przy okazji jarmarków. Korek na Zakopiance od jakiegoś czasu to zwyczajnie norma, a zjawiskiem wyjątkowym jest przejezdna Zakopianka na całej długości. 

Apel Rady Miasta Nowy Targ wydaje się być rozpaczliwą próbą przypomnienia parlamentarzystom i rządowi, że dotąd najbardziej dyskryminowanym przez władzę odcinkiem Zakopianki wiodącym w polskie góry jest odcinek do Nowego Targu - miasta, które chlubi się 670-letnią historią uzyskania praw miejskich, i które leżąc u stóp Gorców, daje początek drogom w Pieniny i w Tatry. 

Urszula Starzyk



Zobacz ofertę sklepu z akcesorimi i odzieżą turystyczną SZLAK.CO


Źródło: mojserwis.blogspot.com

2017-01-03 13:34 1679 Zakopianka, Nowy Targ, Rabka Zdrój, Podhale, komunikacja, Andrzej Rajski, Andrzej Gut-Mostowy, Stanisław Hodorowicz, Anna Paluch, Edward Siarka

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie niewidoczny

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67