userad89
Boks reklamowy

Nowy Targ: Wiesz, gdzie będziesz mieszkał czy pracował? Miasto podzielone na VI stref reklamowych

W Nowym Targu obowiązywać będzie sześć stref krajobrazowych, ale dopiero wtedy, kiedy konsultowany projekt uchwały tzw. "reklamowej" wejdzie w życie. Do 5 lutego br można zgłaszać ewentualne poprawki i zastrzeżenia do projektu uchwały - wpisującej się w zamysł Montevideo realizowany u marszałka województwa małopolskiego - opracowanej przez miejskich urzędników. 

Uchwała reklamowa ma przede wszystkim uporządkować przestrzeń publiczną i wprowadzić do niej ład tłumaczyli zebranym w sali obrad urzędu miasta autorzy projektu inż. Anna Szarek i nacz. Wojciech Watycha. Ów ład dotyczy dwóch elementów reklam i szyldów. Co do definicji tego ostatniego pojęcia jest wiele zastrzeżeń, bo definicja szyldu interpretowana jest dość płynnie. Inaczej szyld zdają się pojmować urzędnicy, a inaczej naukowcy z PPWSZ. Sporne kwestie nadal są otwarte, bo nikt na sali nie chciał się wdawać w akademicką dysputę z dr Jerzym Gruszczyńskim, który jako konsultant w tejże sprawie m.in.: u byłego prezydenta RP Bronisława Komorowskiego i Parku Krajobrazowego w Zakopanem forował definicje ściśle zawężające pojęcie szyldu.

Miasto Nowy Targ według projektu uchwały reklamowej zostanie podzielonych na sześć stref krajobrazowych. Dwie z nich I i II obejmująca ścisły Rynek (I strefa) i ścisłe Śródmieście staromiejskie  (II strefa) w zasadzie wykluczają reklamy. Strefę III wyznaczają przebiegi dróg krajowych, IV strefę wytyczają inne drogi dojazdowe do miasta w tym drogi wojewódzkie i powiatowe. V strefę krajobrazową stanowią tereny przemysłowe i komercyjne, VI strefę krajobrazową stanowią wszystkie inne tereny miejskie

W strefach restrykcyjnych tj. I i II w zasadzie obowiązuje całkowity zakaz stawiania wolno stojących tablic i urządzeń reklamowych. Obowiązuje tu zakaz zamieszczania reklam pionowych do elewacji.  Szyld na elewacji budynku może być tylko jeden na podmiot gospodarczy jeśli budynek przylega do pierzei. Jeśli nie można liczyć na klon szyldu. W II strefie tai dodatkowy szyld jest normą tak jak i możliwość zamieszczania tablic reklamowych o określonych parametrach (6,25 m.kw.). Określono też. rozmiary szyldów wys.0,5 m kw. wys . 0,5 m kw. Litery ażurowe nie mogą być wyższe niż 70 cm. 
Szyld musi być umiejscowiony poniżej kondygnacji piętra.

Stacje paliw będą dysponować maksymalnie 3 szyldami, a budynki usługowe nie będą mogły zamieszczać więcej niż dwa szyldy na elewację. Najbardziej restrykcyjna strefa objęta jest też wyjątkowymi przywilejami. Wszelkie zakazy i nakazy będą bowiem zawieszane na czas imprez masowych w Rynku i Śródmieściu. Wówczas reklamy będą mogły swobodnie kwitnąć przez 30 dni przed imprezą i 7 dni od jej zakończenia. Identyczny proceder dotyczy reklam kampanii wyborczych. 

Strefa III (DK, obejmująca m.in starą i nową Zakopiankę, Bukowina - Białka i inne drogi) ma obowiązywać całkowity zakaz dla reklam. Takie restrykcje nakłada małopolski projekt Montevideo - "Widzę góry". Tu jednak dopuszczalna jest obecność szyldów, ich klonów i 8 m tablic reklamowych, ale sytuowanych w odległości 50-200 m od krawędzi jezdni.  

W IV strefie krajobrazowej w pasie 50 m od krawędzi jezdni i w V strefie komercyjno-przymysłowej i w strefie VI (pozostałe tereny miasta) reklama jest mile widziana, ale pod warunkiem, że wpisuje się w miejskie schematy. IV strefa Krajobrazowa reklama o gabarytach 6,25 m kw (2X3+ 5 cm na otoczkę). V strefa krajobrazowa przewiduje reklamy o łącznej powierzchni 12 m kw w wypadku reklam jednostronnych i 24 m.kw dla dwustronnych. Szyldy mogą tutaj mieć szer. 3 m kw. i wys 1 m.kw. Litery ażurowe dopuszczalne są w wys. 2 m. Tutaj też dopuszczalne są 2 m pionowe szyldy na dachach.

Istotne jest to, że każdy właściciel nieruchomości, na której usytuowana jest reklama lub szyld dostanie 1 rok (od chwili uchwalenia uchwały) na dostosowanie reklam i szyldów do obowiązujących przepisów. Brak takich dostosowań kosztuje z mocy ustawy czterdziestokrotność podstawy. Ważne jest to, że to właściciel posesji, a nie kto inny odpowiada finansowo za taką zgodność. To on będzie też zobligowany do uiszczenia opłaty reklamowej, która zgodnie z ustawą zakłada: w części opłaty stałej kwotę maksymalną w wysokości 2,5 zł dziennie, a w części zmiennej 0,20 zł za 1 m. kw. ekspozycji.

Policzono w mieście, że gdyby zebrano opłaty reklamowe na krótkim odcinku od Rynku, przez ulicę Szaflarską zahaczając o Podtatrzańską do Szaflar rocznie budżet miejski byłby bogatszy o 400 tys. zł rocznie. Na pytanie dlaczego miasto w takim razie tego nie robi nacz. Watycha nie umiał mi odpowiedzieć.  

Region otoczony czterema Parkami Narodowymi zasługuje na najwyższej klasy strefę informacji estetycznej i funkcjonalnej - mówił dr. Jerzy Gruszczyński z PPWSZ zwracając uwagę na turystyczną specyfikę terenu i potrzebę podporządkowania reklam tej sferze gospodarki. - Turysta chce wiedzieć jak dojechać na stok, a reklama gdzie kupi węgiel czy coś taniej jest dla niego informacją zbędną - mówił ekspert Komorowskiego.

- Błędem jest, ze robimy strefy. Mamy dbać o całe miasto, nie tylko o Centrum, ale i o to co jest poza nim. Tak samo powinny wszystkie ulice i szyldy dopasowane do elewacji - mówił utytułowany hokeista i mieszkaniec miasta Wojciech Malinowski. - Zwracając uwagę na lukę w uchwale dotyczącą zamieszczania reklam na szybach okien, co pozwala na zalepiania ich wszystkim. 

Gabriel Wolski, który od 11 lat zajmuje się m.in tworzeniem plastycznych reklam w mieście (pracownik w MOK w Nowym Targu) i pracuje też dla Nowotarskiej Telewizji Kablowej twierdzi, że przepisy w sprawie reklamy powinny być bardziej restrykcyjne.

Ludźmierska, przy Stopiaku, te paranoidalne traktory czy koparki ustawiane przy ulicach jako reklama usług czy produktów, to koszmar, Bangladesz - mówił Wolski.

Michał Glonek - były przew. rady miasta, były radny miejski (członek tej samej koalicji, która teraz rządzi miastem) a teraz radny powiatowy, zarządzający stokiem narciarskim Długa Polana w Nowym Targu zwracał uwagę na brak spójnego systemu znaków kierunkowych w mieście uderzając w czuły punkt obecnych władz miasta, to jest niespełnione obietnice wyborcze obecnej ekipy rządzącej, która zapisała się w dziejach Nowego Targu miernie i to pod względem wizji i realizacji.

Ta stosowana tutaj polityka zakazowo-nakazowa niestety nie może być stosowana inne elementy estetyczno-architektonicznej strony przedsięwzięcia, jakim jest porządkowanie przestrzeni publicznej - mówił burmistrz miasta Grzegorz Watycha.

Pytałem architektów jak to jest, że raz pojawia się budynek ze wszech miar spełniający współczesne nomy a innym razem koszmar. Twierdzą, że w wielu wypadkach to inwestor decyduje o tym, jaki powstaje obiekt i tak naprawdę, jaka jest jego estetyka zależy to od pieniędzy inwestora. Nie można mu narzucić niczego za jego pieniądze - tłumaczył Watycha odpierając zarzuty elementarnego braku ładu architektonicznego w mieście.

Zainteresowanie wdrożeniem tzw. uchwały reklamowej w Nowym Targu było więcej niż nikłe, czy śladowe. Poza kilkoma radnymi, jednym plastykiem, trzema czy czterema mieszkańcami i urzędnikami najliczniejszą grupą byli przedstawiciele świata mediów - o dziwo sektora dziennikarskiego a nie marketingowego, promocyjnego czy reklamowego albo handlowego. 

W tej łyżce dziegciu może być i łyżka miodu. Istnieje bowiem szansa, że likwidacja reklam za tzw. psie pieniądze w newralgicznych miejscach dla reklamodawców skieruje ich zainteresowanie w stronę lokalnego rynku reklam medialnych.

Póki co na razie "rekiny" marketingu w Nowym Targu wykazują kontrolowany brak zainteresowania kurczącym się rynkiem reklam. Lobby reklamowe w mieście było wielkim nieobecnym tego zebrania. Czy wiedzą państwo, gdzie państwo mieszkają ? No cóż ja w strefie komercyjno-przemysłowej, w której jedyną komercją są sklepy a przemysł stanowią małe, najczęściej samozatrudniających się firmy, a reklamy najczęściej wieszane są na przydrożnych płotach - dziwne pojęcie komercji i przemysłu w Mieście - pytanie czy to dobra zmiana na razie dla mnie nie ma odpowiedzi. 

Galeria:



Zobacz ofertę sklepu z akcesorimi i odzieżą turystyczną SZLAK.CO


Źródło: fot.pexels/Jose Francisco Fernandez Saura

2018-01-25 20:47 2078 Grzegorz Watycha, Nowy Targ,Reklama, ustawa reklamowe, konsultacje społeczne, Montevideo,Wojciech Watycha, Anna Szarek,Michał Glonek, Wojciech Malinowski, Jerzy Gruszczyński,

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie niewidoczny

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67