Boks reklamowy

Logika społeczna kontra logika urzędnika. Przyjęto plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu drogowego

Rada Powiatu zatwierdziła 134 stronicowy dokument zawierający szczegółowe wytyczne do planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w powiecie nowotarskim. Wojna toczy się o 6 mln złotych, które trafią do wybranych przewoźników w postaci dopłat do ulg na młodzież. Autorem projektu jest wydział komunikacji w starostwie, a oponentami radni klubu Prawa i Sprawiedliwości.

Opracowany dokument, który zawiera m.in. wykazy tras łączących najważniejsze ośrodki w podległej starostwu jednostce o powierzchni 1475 km kw. nie kieruje się ani rentownością linii, ani zasadami konkurencyjności, ani też rozebrać go na chłopski rozum się nie da. 

- Co to za logika - pytała radna Katarzyna Kubasiak z klubu PiS - nawet jeśli są dopłaty do tych tras, to i tak nikt z nich nie skorzysta, bo młodzi ludzie nie mają czasu na spędzanie 1,5 h na dojazdach w autobusach, kiedy mogą dojechać do celu w 15 min - podważała zasadność koncepcji nauczycielka z nowotarskiego "Ekonomika".

- Ja nie rozumiem, co za sens ma takie wytyczanie tras, żeby zniechęcić młodzież do korzystania z przewozów ulgowych - mówiła radna Grażyna Tylka z klubu PiS wskazując na absurdalność pomysłu tworzenia połączeń dotowanych na trasach, w których kryterium czasu dojazdu do celu zupełnie nie jest brane pod uwagę.

W sukurs obydwu radnym przyszła interpelacja mieszkańca gminy, który po pierwsze zarzucił starostwu, że trasy i połączenia proponowane w planie mimo zapewnień, że były konsultowane, ostatecznie konsultowane ze społeczeństwem nie były. Po drugie w swoim wystąpieniu skierowanym na ręce radnej Kubasiak dowodził, że starostwo tworzy trasy dla wycieczek krajobrazowych, a nie trasy dojazdowe do szkół czy do pracy. 

Interpelacja skierowana na ręce Radnej Kubasiak trafiła do biura Rady Powiatu i do rąk naczelnika wydziału komunikacji Jana Gabora. Niestety nie udało mi się uzyskać do niej wglądu, bo: 
Jan Gabor z pełnym zaufaniem biorąc interpelację z rąk radnej Katarzyny Kubasiak i obligując się odpowiedzieć na nią, nagle stwierdził, że nie może mi jej pokazać, bo nie wie, czy interpelacja, którą ma w ręku jest zgodna z tym, co ma rada w biurze. Nie mogłam wyjść z zadziwienia widząc taki potężny kredyt zaufania jakim w tym momencie urzędnik obdarzył organ zwierzchni, jakim jest rada i radna.
Nie lepiej mi poszło w rozmowie z przewodniczącym Rady Powiatu Janem Krzakiem, który sprawę bagatelizował:
- ależ po co to wszystko. To jest nieważne. Jak nie będzie dobrze to Radna zgłosi to uchwałą i rada rozpatrzy - mówił Jan Krzak zapominając dodać, że kiedy dotacje zostaną przyznane bardzo określonym przewoźnikom na liniach wytyczonych przez starostwo diabeł ze święconą wodą raczej nie pomoże. 

Fakty na dziś są takie, że starostwo jako organizator transportu w powiecie nowotarskim będzie:
1. przyznawał koncesje na transport publiczny upoważniające do dopłat przysługujących z tytułu ulg dla młodzieży
2. obligatoryjnie będzie wymagał od przewoźnika dostosowania się przewoźnika do wszystkich wymogów, w tym do obsługi linii w miejscowościach mało korzystających z transportu publicznego
3. kontrolować poprzez system GPS kursy przewoźników
4. wprowadzi elektroniczny wykup biletów

Wiadomo też, że powiat zamierza się koncentrować tylko na przewoźnikach związanych z nim umowami, a każdy inny przewoźnik będzie musiał tylko poinformować, że chce na danej linii jeździć. Komercyjne kursy będą poza jurysdykcją starostwa, ale też i poza pulą dopłat ulgowych. 6 mln złotych trafić ma do kieszeni przewoźników, którzy będą obsługiwać połączenia wytyczone i wskazane przez powiat.

Nie ważne czy linie będą rentowne, czy też nie - mówił, przedstawiciel Blue Consulting Ltd - firmy, która przygotowała prezentację projektu, a której nikt z radnych oglądać nie chciał - bo powiat ma połączyć mieszkańców z najważniejszymi ośrodkami.

Ekonomicznej logiki w planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu drogowego doszukać się trudno. Jedyne pocieszenie to takie, że wszystkie drogi prowadzić będą z powiatu i miasta Nowy Targ do gmin i najdalej wysuniętych miejscowości w starostwie. Zyskać mają połączenia takie miejscowości jak Chyżne, gdzie ponoć diabeł mówi dobranoc, a właśnie z uwagi na brak rentowności przewoźnicy się rzadko zapuszczają. 

Młodzież, by korzystać z ulg przejazdowych będzie musiała wsiadać do pojazdów dotowanych z państwowej kasy. Będzie też musiała rezerwować sobie więcej czasu na przejazdy, bo taniej znaczyć w tym wypadku będzie dłużej i to z mocnym naciskiem na dłużej. Ci, którzy uważają, że czas to pieniądz będą pewnie nadal korzystać z połączeń komercyjnych, ale tu żadne ulgi nie będą honorowane.

Wprawdzie i Gabor, i Krzak twierdzą, ze plan przyjęto, bo chodzi o pozyskanie dotacji już na wrześniowe przejazdy ulgowe i że sugestie mile są widziane, ale de facto wygląda na to, że po nakreśleniu planu sieci transportowej w powiecie trudno będzie pogodzić czas dojazdu, rentowność linii z ulgą dla młodzieży i praktyczną logiką ludzi korzystających z transportu publicznego i prywatnego. 

Plan zrównoważonego rozwoju transportu drogowego, szczególnie w miejscowościach przygranicznych był szeroko omawiany na forum Euroregionu Tatry. Wówczas gremia rządowe twierdziły, że jest opracowywany międzynarodowy plan stworzenia sieci połączeń, które mają ułatwić podróżowanie środkami transportu publicznego tak, by z każdego miejsca na Słowacji turysta mógł dojechać bezkolizyjnie do każdego punktu w południowo-zachodniej Polsce. Wówczas pokazywano jak ważny w tym układzie jest system połączeń lokalnych stanowiący dodatkowy atut turystyczny danego regionu. Takich argumentów, które sankcjonowałyby tworzenie tras dotowanych na terenie powiatu nowotarskiego nie słyszałam. Szkoda, że projekty opracowywane przez wiele lat w Warszawie nie są najczęściej kompatybilne z tym, co planuje administracja rządowa najniższego szczebla. 

Urszula Starzyk
www.mojserwis.blogspot.com



Zobacz ofertę sklepu z akcesorimi i odzieżą turystyczną SZLAK.CO



2016-06-29 14:31 542 komunikacja, powiat nowotarski, podhale

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie niewidoczny

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67