Boks reklamowy

Zakopianka pod obstrzałem.

Wybuchy raz dziennie -taką decyzje podjęła budująca tunel pod nowa Zakopiankę firma Astaldi z Włoch. Wszystko dlatego,ze maszyny drążące otwór przestały sobie radzić z geologiczną skalą Karpat.

 

"Skomplikowana budowa geologiczna Karpat Zewnętrznych spowodowała wybór drążenia tunelu metodą tradycyjną, górniczą. Wykonawca, firma Astaldi z Włoch stosuje metodę A.DE.CO.RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach) czyli metodę kontrolowanej deformacji. Jest ona stosowana po raz pierwszy w Polsce, a została opracowana w latach 80 we Włoszech. Metoda ta była wykorzystana przez Astaldi w bardzo podobnych jak na „Zakopiance” warunkach gruntowych, przy budowie tunelu Marta Giulia, na linii kolejowej pomiędzy Parmą a prowincją La Spezia we Włoszech."-czytamy w komunikacie Głównej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,ktora zapewnia jednoczesnie,ze prace przy drążeniu tunelu przebiegają zgodnie z harmonogramem. 

 


Flisz karpacki,który wymusił zmianę dotychczasowego planu  chrakteryzują :  uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. Raz są one zgodne z nachyleniem innym razem przeciwne nachyleniu. Grunty wrażliwe są na dostęp tlenu i po odkryciu szybko wietrzeją. Grubość warstw różnych utworów wykazuje dużą różnorodność, na łupkach na skutek dopływu wody powstają płaszczyzny poślizgowe, co sprzyja ruchom osuwiskowym. 

 

Na dodatek warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu są trudne: bardzo wysoki stan zwierciadła wód podziemnych w górotworze charakteryzujący się dużymi wahaniami.


 

Ze względu na warunki geologiczne i hydrologiczne panujące na tym terenie projektanci tunelu zalecili, aby pomiędzy jedną nitką drążonego tunelu i drugą było od 50 do 100 metrów różnicy stąd otwory nie są drążone jednocześnie. Dlatego też drążenie lewej nitki portalu północnego rozpoczęto dopiero po wydrążeniu 50 metrów prawej nitki.

 

 

W przypadku nitki prawej portalu północnego wydrążono
 i wykonano obudowę tymczasową o dł. 110 m.
 Wykonano także izolację na ścianach tunelu, trwają roboty zbrojeniowe i betoniarskie obudowy stałej, przygotowano zbrojenie pod szalunek stropowy na długości 24 m.

 

W przypadku nitki lewej portalu północnego wydrążono 55 m i wykonano na tym odcinku obudowę tymczasową.
 Trwają prace przy zbrojeniach obudowy stałej dolnej części tunelu (spągu).

 

 

Rozpoczęcie drążenia jednej nitki tunelu portalu południowego
 przewidywane jest na przełom lipca i sierpnia 2017 r., a drugiej nitki portalu południowego planowane jest na listopad 2017 r.

zrodlo GDDKiA oprac Urszula Starzyk.
fot. GDDKiA


Zobacz ofertę sklepu z akcesorimi i odzieżą turystyczną SZLAK.CO


Źródło: GDDKiA

2017-07-16 11:17 512 Zakopianka, S7, DK 47, Astaldi, tunel, GDDKiA, Myślenicki : Nowotarski : Zakopianka pod obstrzałem.

Komentarze

Ten materiał nie ma jeszcze komentarzy

Dodaj komentarz

Twój mail będzie niewidoczny

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67

Warning: A non-numeric value encountered in /twoje-podhale.pl/modules/Site/Class/Seo.php on line 67